sobota, 2 maja 2015

Dwupiętrowa chałka





Ogromna, prawie pół metrowa chała :)....... mięciutka, puchata.


Składniki:


- 600 g mąki pszennej
- 1 opakowanie drożdży instant
- 100 g cukru
- 2 jajka
- 100 g masła
- 300 ml mleka
- szczypta soli
- na wierzch jedno rozmącone jajko


Przygotowanie:


Do miski wsypać mąkę, dodać drożdże, cukier i sól. W rondelku podgrzać masło z mlekiem, poczekać, aż tłuszcz się roztopi. W mące zrobić wgłębienie, wbić jajka, wymieszać. Stopniowo wlewać letnie mleko i wyrobić ciasto. Powinno być elastyczne.
Ciasto było mocno klejące, więc wyrobiłam je metodą Richarda Bertineta, miałam przy tym straszny ubaw i trochę nahałasowałam.

Ciasto oprószyłam mąką i odstawiłam do wyrośnięcia pod przykryciem na godzinę. Po tym czasie podsypać ciasto mąką i podzielić na 4 równe części. Z trzech uformować wałki równej długości i zapleść warkocz. Czwartą część podzielić na 3 części, zrobić mniejsze wałeczki i również zapleść warkocz. Na środku dużego warkocza zrobić wgłębienie np. rączką drewnianej łyżki, posmarować rozmąconym jajkiem i umieścić mniejszy warkocz. Najlepiej od razu kłaść duży warkocz na blaszkę po przekątnej.

Przykryć i odstawić na godzinkę do ponownego wyrośnięcia. Po tym czasie chałkę posmarować całą jajkiem, wstawić na ok 30 minut do nagrzanego do 180 stopni piekarnika.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz